Weer in Nederland met een laatste blog

21 juli 2020 - Middelburg, Nederland

Weer terug in Nederland, ja na vijf en halve maand Malawi zijn we weer in Nederland. Tot op het moment dat we in het het vliegtuig zaten durfden we eigenlijk niet te hopen dat het echt door zou gaan.Daarom hebben we het maar tegen weinig mensen verteld. Dit kwam ook doordat alles een beetje alternatief ging, we zagen op facebook dat er een repatriëringsvlucht ging, hadden contact via de watsapp, maakten een deal van 200 euro goedkoper dan originele ticketsprijs en kregen vervolgens onze tickets via watsapp. Als nederlandse dames denk je dan: dit kan bijna niet waar zijn. En toch klopte het allemaal.

Het verschil in cultuur van Afrika naar Nederland zagen we gelijk al bij de vliegreis. Toen we in Ethiopie landen wist de douane van daar van een nette rij een chaotische rij te maken waarbij iedereen door elkaar liep en bleven er zelf heerlijk rustig onder en toen we in Frankfurt aankwamen wist de douane daar van een chaotische rij een keurige rij met anderhalve meter afstand te krijgen.
Waar in Malawi niet zo moeilijk werd gedaan over mondkapjes en afstand (omdat dit vaak gewoon niet altijd mogelijk is) liep er in Duitsland politie die ons aansprak om afstand te houden en zodra we ons eten ophadden kwam er politie langs om ons te zeggen dat we ons mondkapje direct weer op moesten doen. Niet verkeerd allemaal die regels maar wel ff wennen.

Na ruim vijf maanden weggeweest te zijn zien we veel dingen door een afrikaanse bril. Zo valt hier op hoe perfect alles is, als je in huis rondkijkt, geen plintje zit scheef of verfspetters op de vloer, perfecte tegelvloer en ga zo maar door. In Malawi is geen huis perfect, ramen sluiten vaak niet volledig, je kijkt binnen tegen een golfplaten dak of grasdak aan, kieren onder en boven deuren en als er al geschilderd is dan is niet alleen het stuk wat geschilderd moest worden gedaan maar ook alles eromheen heeft een rand verf meegekregen.

Vanmorgen hoorden we op het nieuws dat er in Den Haag veel mensen zonder stroom zitten. In Malawi zit een groot deel altijd zonder elektriciteit. En zijn niet anders gewend terwijl wij als Nederlander het toch lastig hebben zonder stroom.

Wij houden er zo van,  het imperfecte. In Malawi maakte het niet uit welke kleuren kleding je bij elkaar aanhad, als je rits van je jurk niet helemaal goed sloot, knoopje eraf was, of je op tweedehandse schoenen liep. We zagen vaak mensen op twee verschillende slippers lopen, hoe makkelijk is dat, niet overal zoeken naar je slippers, gewoon aantrekken wat er staat.

We hadden de laatste week nog een auto gehuurd en zijn ermee naar een wildpark geweest, en ook hier kwam weer zo naar voren hoe anders Malawi is. Toen we bij het wildpark waren raakte de uitlaat los van de auto, en ja wij het op zijn afrikaans gerepareerd, lees vastgebonden met een touwtje, en het werkte goed! Ook kon ons raampje niet open, maar uiteindelijk met grof geweld toch naar beneden gekregen want ja anders konden we al die beesten niet goed bekijken. Zie je het voor je in Nederland? Daar verwacht je toch een perfecte auto te krijgen als je deze huurt. Toch houden we hierin ook meer van het afrikaanse leventje. Elke dag is een dag vol avontuur en die gaan we hier zeker missen.

Toch hebben we ook de schaduwkant gezien van malawi. Het drankprobleem van veel mensen waarmee we zelf ook een aantal keren zijn geconfronteerd. Ook het geloof en bijgeloof van mensen in zwarte magie en allerlei andere occulte dingen. Zo worden er nog steeds albino’s vermoord omdat er van hun botten amuletten worden gemaakt die een magische uitwerking zouden hebben. Gelukkig heeft de nieuwe president beloofd hier wat aan te gaan doen maar het zit vooralsnog diep geworteld in de cultuur.

We gaan het enorm missen, al die lieve mensen, kinderen, projecten waar we gewerkt hebben en gewoon het niet perfecte afrikaanse leven.

We zijn heel dankbaar dat wijzelf en niemand in onze familie of vrienden ziek is geworden door Corona of andere ziekte. Dit hebben wij niet zelf in de hand maar is ons gegeven door onze God die alles in de hand heeft. We houden ons hart vast als we kijken naar de medische zorg in Malawi, waar de aantallen met besmettingen steeds erger worden. Maar aan de andere kant hebben we hierin ook veel van de mensen geleerd. Velen van hen raken niet in paniek van Corona, zij gaan er niet van uit dat ze 90 worden zoals mensen in Nederland, zij hebben vaak een rotsvast vertrouwen op God.

Wij willen jullie bedanken voor al het meeleven, de lieve berichtjes en het geld wat we van jullie kregen om in Malawi uit te geven. Hier hebben we veel voor kunnen doen en wat waren de mensen blij met de kleding, kippen, eten, zeepjes, een nieuw dak op hun huis en andere dingen, allemaal van jullie geld. Super bedankt ervoor.

Wij zitten nu twee weken in quarantaine. Na die twee weken hopen we jullie allemaal weer te zien en weer bij te kunnen kletsen.

tot ziens😘

1. José:
    21 juli 2020
    Fijn dat jullie weer gezond terug zijn gekomen. En dat jullie daar veel hebben kunnen betekenen.