Back to basic

27 april 2020 - Lilongwe, Malawi

Allereerst lieve koning mocht u meelezen, van harte gefeliciteerd met uw verjaardag. Wij hebben de oranje tompoezen echt gemist.

De beslissing van de regering hier over wel of geen lockdown is uitgesteld tot aanstaande woensdag. Voor ons prima zodat we gewoon nog dingen kunnen doen zij het wat aangepast.

Afgelopen week hebben we weer geholpen op het project met weeskinderen die in pleeggezinnen wonen. We hadden maskers gemaakt en uitgeknipt van apen, konijnen, beren en leeuwen. De kinderen vonden het geweldig en waren weer heel trots toen ze de maskers gekleurd hadden. Bij dit project hebben ze ook een grote groentetuin waar mensen uit het dorp hun eigen groente kunnen verbouwen. Hier hadden we ook een tuinman die we Amos (uit de Bijbel) noemden. Dit omdat hij boer en dominee tegelijk was. Een prachtige man met veel liefde voor God, mens en voor de natuur. Hij kon er geweldig over vertellen.  Gezellig om mee samen te werken.

Vanaf donderdag zijn we ook nog een paar nachten naar een project geweest wat nieuw was bij dooingood. Zij hadden ons gevraagd om te kijken of dit project geschikt was voor vrijwilligers. Het is een project voor  het dorp waarbij ze kinderopvang bieden en ook een school hebben. We hebben daar het huis voor de vrijwilligers geschilderd en zijn met de lerares alle kinderen langs geweest die normaal gesproken op school zitten maar nu de scholen gesloten zijn zitten zij thuis. Normaal worden deze kinderen op school in de gaten gehouden of ze gezond zijn maar nu zijn we bij hen thuis langs geweest om te kijken of de kinderen nog gezond waren. Soms gaan ouders namelijk veel te laat naar het ziekenhuis wat soms ernstige gevolgen kan hebben. Dit heeft deels te maken met geld wat ze in het ziekenhuis moeten betalen, de afstand die ze ernaartoe moeten lopen en vaak denken ouders dat het allemaal nogal mee zal vallen en wachten ze af. Gelukkig zagen de kinderen er goed uit. Wel waren ze vaak bang om ons te zien omdat ze nog zelden of nooit een blanke hadden gezien.
Het is een mooi project midden in de bush met geen voorzieningen als stromend water en elektriciteit en een gat in de grond als toilet maar met een prachtige omgeving en zeer lieve mensen in het dorp. Zij vonden het leuk dat we kwamen, waren vriendelijk en gastvrij en we werden uitgenodigd om mee te eten. Ook kregen we een schaal vol met pinda’s die versgeoogst waren. We gaan er morgen weer een paar dagen heen om goed beeld te krijgen en te helpen waar nodig.

We krijgen regelmatig de vraag wanneer we terug komen. Het plan was officieel om begin juni naar Kenia te vliegen en daar drie weken te gaan kamperen en daarna terug naar Nederland. We hebben inmiddels besloten niet naar Kenia te gaan maar zolang we niet naar Nederland kunnen in Malawi te blijven. Hoelang dit gaat duren weet niemand dus nee een exacte datum kunnen wij jullie nog niet geven. Officieel moeten we in juli pas weer aan het werk in Nederland maar of we op tijd terug zijn... niemand die het nog weet.

lieve groetjes en wij nemen nog een oranje borrel voor de koning

1. José:
    27 april 2020
    Bijzonder zo’n nieuw project in de bush mee te maken.
    En ja....Koningsdag was anders dan anders. Net zoals de andere dagen in de coronatijd. We hebben wel een oranje shirt aangedaan en een oranje tompouce gegeten, zodat het toch nog een beetje feestelijk was.
  2. Louis en Plonie:
    27 april 2020
    Wij hebben Koningsdag gevierd zonder oranje tompoucen (waren uitverkocht in M’burg) dan maar zonder! Een hele beslissing voor jullie om in Malawi te blijven! Maar zo te lezen zullen jullie niet zonder “werk” fijn dat jullie daar kunnen helpen! Het ga jullie goed en de hartelijke groeten van ons!
  3. Hanneke:
    28 april 2020
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen, ben weer een beetje bijgelezen vanavond. Mooi wat jullie allemaal kunnen betekenen voor de mensen in Malawi! Groetjes en sterkte met alles