Bingo!!

28 maart 2020 - Zomba, Malawi

En weer is er een week voorbij.

Afgelopen week zijn we naar een wildpark geweest in de hoop olifanten te spotten. We hebben veel beesten gezien zoals nijlpaarden, krokodillen een cheeta, apen, bosvarkens waterbokken en veel prachtige grote en kleine vogels maar olifanten lieten zich niet makkelijk vinden. Na lang zoeken vonden we toch uiteindelijk 1 olifant. Het was heerlijk om door het wildpark te rijden en varen op zoek naar wild. Genietend van de prachtige natuur die Malawi te bieden heeft. Maar ook dichterbij huis hebben we een prachtig uitzicht over de bergen van malawi.

Uiteraard wordt er ook nog gewerkt hier. We pellen veel mais, doen de afwas bij mensen, doen handwas en maken schoon. Vaak als ondersteuning bij mensen die ziek, oud en gehandicapt zijn of een gehandicapt kind hebben.

We kunnen niet meer op school helpen want deze zijn uit voorzorg voor het coronavirus gesloten.
Hier geven ze zodra ze mensen ontmoeten iedereen een hand. we hebben met de mensen met wie we werken gevraagd om een na te denken over een andere manier van begroeten. Het levert hilarische momenten op, we stoten met elkaars ellebogen tegen elkaar, doen onze voet tegen die van de ander, of houden onze eigen handen tegen elkaar.
Wonderlijk genoeg zijn er hier nog geen besmettingen van  Corona gemeld en hopelijk blijft dit zo.

Pas hadden we het over een kakkerlak in onze kamer maar het kan hier altijd erger. Van de week kwam Lies van het toilet en vertelde dat er 15 kakkerlakken aan de muur hingen. Toen Anja na een uur ging waren het er ruim twintig. Dit werd zelfs onze huismoeder te gek en ze sloeg ze met een bezem uit het toilet. Er bleek een heel nest te zitten en gelukkig werd het gat waar ze zaten de volgende dag dichtgemetseld.

Vandaag hebben we Bingo gedaan met de jongerengroep. Dit is ook een groep vrijwilligers van rond de twintig met wie we regelmatig samen werken. Ze kenden het spel vooraf niet maar zaten op het puntje van hun stoel zo spannend vonden ze het soms. We hadden als kadootjes dingen gekocht als deo, bodylotion en tandpasta en tandenborstel.

Het is alweer onze laatste week op dit project. Volgende week vrijdag is de planning om naar de hoofdstad te gaan en daar de andere twee maanden te gaan helpen op een ander project. Dit was vooraf al gepland.

Tot volgende keer! Er wordt veel aan Nederland en de grote zorgen daar gedacht en voor gebeden.