Eerste week lilongwe

13 april 2020 - Lilongwe, Malawi

Onze eerste week Lilongwe, leven totaal anders dan op het platteland waar we eerder zaten maar ook dit heeft weer wat.

De eerste keer boodschappen doen in de stad werd er bij onze auto het slot geforceerd en spullen uit de auto gestolen. De dief was betrapt en aangehouden. Ze gingen hardhandig met hem om, hij werd in gezicht geslagen en door honden gebeten. We hadden gewoon medelijden met hem, tuurlijk stelen is niet goed maar waar is al dat geweld voor nodig. En dan te weten dat hij nu in de gevangenis zit, waar ze soms drie keer per week te eten krijgen en zeer slecht behandeld worden. Wel ff totaal anders dan Nederlandse gevangenissen. Marieke en Armel de coördinatoren van dooingood van wie ook de auto was hebben nog geprobeerd om te voorkomen dat hij in de gevangenis zou belanden omdat ze hun spullen terug hadden en auto snel gemaakt was, maar nee daar ging politie niet mee akkoord, hij moest en zou in de gevangenis.

We zijn wezen kijken op een project waar jongens van 14 tot 20 opgevangen worden die uit de gevangenis komen en moeten reïntegreren in de maatschappij. Ze leren er dingen als bouwen, metselen, auto monteur en krijgen workshops om aan zichzelf te werken. Heel leuk project. Ons is gevraagd of we het personeel en de jongens voorlichting over Corona en ehbo lessen willen geven. Dus hier gaan we mee aan de slag.

Het project waar we eigenlijk vrijwilligerswerk zouden doen is dicht door de Corona maatregelen dus gaan we nu op verschillende projecten helpen en kijken waar we nuttig kunnen zijn. Die afwisseling vinden we wel leuk omdat we dan gelijk meerdere projecten van dooingood kunnen bekijken.

De stad lilongwe is niet echt een enorme hoofdstad zoals Kampala de hoofdstad van Oeganda. Je hebt er wel wat luxere winkels maar valt qua drukte erg mee.

Omdat veel wildparken en toeristische plekken dicht zijn of gaan omdat er weinig toeristen nog zijn hebben we afgelopen week ook nog een wildpark bezocht en zijn we naar lake Malawi geweest. Prachtige plekken allebei en vooral bij het wildpark ging het weer echt op z’n Afrikaans. We zouden daar een tocht met een moutainbike door het park doen, maar er was maar anderhalve goede fiets beschikbaar. Toen mochten we lopend en met eigen auto door park gaan. We hebben aantal zebra s, waterbokken, apen en herten gezien. Blijft altijd spannend welke beesten zich laten zien. Komische was wel dat we op gegeven moment dachten dat we een heel groot beest tussen het hoge gras zagen. Wij uit de auto om goed te kunnen zien welk beest het was, bleek het gewoon een man van het park te zijn die daar tussen het hoge gras aan het werk was.

We waren uitgenodigd bij een Malawiaanse familie om te komen eten. Dit was erg gezellig, ze konden geweldig vertellen over de cultuur, hun land en hadden heerlijk eten, een perfecte middag dus. Zo aten we onze paasbrunch met maispap en kwartel vlees.

Tot volgend week weer!!
ps, bedankt nog voor alle lieve berichtjes, apjes, mailtjes die we steeds van jullie krijgen. Erg leuk!!

1. Louis en Plonie:
    13 april 2020
    Ja, we moeten allemaal weleens onze rekening over maken, is niet altijd verkeerd! Vakanties zijn nu ook niet mogelijk! Fijn dat jullie op een andere manier nuttig kunnen zijn! Het allerbeste van uit een zonnig Zeeland!
  2. Conny:
    13 april 2020
    Fijn dat je goed zijn aangekomen op je nieuwe project. Mischien kun je jullie dief nog reintegreren als hij uit de gevangenis komt.Lieve Paasgroetjes Conny
  3. José:
    13 april 2020
    Veel succes bij de nieuwe projecten. Als jullie nog niet flexibel zijn, dan worden jullie het hier vanzelf.
  4. Cora:
    14 april 2020
    Hou het nu bij hoor. Gezond blijven en kijk nu al uit naar het volgend verslag liefs Cora
  5. Jeanine:
    16 april 2020
    Hey Liesbeth,
    Ik heb je blog gevonden! 😊 wist niet meer precies wat de naam was maar goed gegokt. Leuke verhalen en foto's! Rare tijd lijkt me om daar te zijn wat betreft wat er in de wereld gaande is qua corona. Gelukkig kunnen jullie genoeg doen daar, en informatie geven is nu zeker van onschatbare waarde. En zo te lezen en zien worden jullie omringd en goed verzorgd door lieve mensen.
    Ik heb jammer genoeg niet lang gewerkt op de rozenhof. De nadruk lag voor mij te veel op verzorging. Ik werk inmiddels op de dialyse in het Maasstad ziekenhuis. Ik heb een kamer gevonden in Rotterdam, daar slaap ik als ik werk. Mn vrije dagen ben lekker in Haamstede. Het is heerlijk lente weer. Een goede tijd daar en stay safe! Groetjes, Jeanine