Feest in Malawi🥳

25 juni 2020 - Lilongwe, Malawi

Dinsdag was Anja haar verjaardag, en wat bijzonder om je zo geliefd te voelen, ondanks dat je zo ver weg zit van je familie en vrienden enz.  Al die lieve berichtjes, telefoontjes, zingende neefjes en nichtjes, het heeft enorm goed gedaan.
Super bedankt jullie allemaal ervoor. 👍🏿
En ja er was taart en waren kadootjes, en onze amerikaanse buurman had een pinata gemaakt die geblinddoekt kapot geslagen moest worden waarna er een koffertje uit de kapotgeslagen doos kwam met wel twee hele bananen. pinata is een typisch Amerikaanse traditie. En savonds hebben we gezellig op z’n hollands een potje monopolie gedaan.

Die dag was voor heel Malawi bijzonder omdat er die dag presidents verkiezingen waren. Vorig jaar mei was er al gestemd maar deze uitslag was ongeldig verklaard. Er was namelijk gebruik gemaakt van tipp-ex op stembiljetten en daarna ander vakje aangekruist dan oorspronkelijk gedaan was. Dit alles in het voordeel van de zittende president. Tja die dingen kun je in Nederland bijna niet voorstellen maar hier gebeuren ze nog echt.
Dus dinsdag moest het over, we weten nog niet wat de uitslag ervan inmiddels is maar het lijkt erop dat de zittende president weggestemd is en er een nieuwe komt. Dus eigenlijk wel feestje waard want vele mensen wilden de nieuwe. Politiek en afrika het blijft altijd interessant. Want zeker weten of het ook de nieuwe president word blijft nog ff een verassing.

Vorige week was het voorlopig de laatste “schoolweek” voor de kinderen bij het project in het dorp. Ze krijgen drie weken vakantie voordat de scholen weer opengaan op 13 juli. De scholen waren gesloten door corona maar wij hadden al die tijd creatieve ochtenden gegeven zodat ze toch wat te doen hadden. Dit was erg leuk en je zag de kinderen genieten. Knutselen was totaal nieuw voor ze en ze vonden al die dingen maken erg bijzonder. Zo knutselden we afgelopen week een gitaar waar echt muziek uitkwam door elastiekjes die gespannen waren. Ze mochten de gitaar eerst verven, en hoe leuk is dat, vele kindjes nog nooit een kwast vast gehouden laat staan hoe je weet hoe dit moet. Maar de kinderen leerden snel en het was mooi om te zien dat er prachtige gitaren zichtbaar werden  “ Picasso” in kleuren was er niks bij, en hoe trots ze waren op hun eigen werk. Ook het maken van een rups van een leeg eierdoos was een succes. Je ziet dat je met weinig materiaal geweldig kan knutselen en zo de juf ook wat handvaten te geven voor ideeën. Elke dag vertelden we ze een bijbelverhaal en bijzonder wat ze de andere dag er nog van wisten. Ook het aanleren van een liedje ging snel en gauw zongen ze hard met ons mee.

Omdat we aan de kleuters al eerder een vest of trui en ondergoed hadden uitgedeeld. Kregen we van een sponsor geld om dit ook voor de grotere kinderen een jas en ondergoed te kopen. Dus alle oudere kinderen in een rij en om de beurt ff een jas passen en daar gingen ze trots en met een big smile met een tasje met ondergoed en nog een schrift en pen naar huis. Smiddags kwam de chief van het dorp om te vragen of hij ook een jas kon krijgen, maar helaas het waren kindermaten. Het is misschien bij jullie niet voor te stellen maar een jas in de avond en nacht heb je echt nodig hier.

We hebben ook nog een berg beklommen al kwamen we niet tot de top, omdat het te stijl omhoog ging, maar het uitzicht was halverwege ook al prachtig. Bizar om te zien hoe mensen van hier de voor ons stijle berg op crocs , slippers of zelfs blote voeten de berg op gingen. Wij waren al tevreden met half de berg en hebben genoten van het uitzicht.

Wanneer we terug komen blijft onzeker. De vlucht die we geboekt hadden voor 10 juli is geannuleerd en niemand weet ons te vertellen wanneer ze weer gaan vliegen. Om eerlijk te zijn, het ene moment kunnen we hier makkelijker mee omgaan dan de andere keer. Ja we voelen ons thuis in Afrika maar ja aan de andere kant lopen onze vaste lasten in Nederland ook door. Maar soms kijken we elkaar aan en lachen we omdat we dingen meemaken die je alleen maar hier kunt meemaken zoals ook vanmiddag. We liepen naar de winkel voor een boodschap en dat blijft bijzonder. Iedereen die langs loopt of fiets wil je graag even groeten. Vanmiddag kwam er een man langs achterop de fietstaxi. Hij vroeg ons hoe het was en waar we vandaan kwamen en toen we antwoorden liet hij de fietstaxi stoppen om even met ons te praten. Hij gaf aan dat we welkom waren bij zijn familie thuis en vertelde ons van alles. En die man van de fietstaxi maar rustig wachten tot hij uitgepraat was en daarna fietsten ze samen weer verder. Kun je het je voorstellen in Nederland?😃

de groetjes van hier

P.s zullen jullie niet vergeten te genieten van jullie “afrikaanse” zonnige temperaturen, hou het hoofd koel🤣

1. Jaap Conijn:
    25 juni 2020
    Lekker creatief bezig geweest! En super dat jullie de mogelijkheid kregen om de kinderen weer eens extra te verrassen met kleding.
  2. Louis en Plonie:
    26 juni 2020
    Anja, ook van ons van harte gefeliciteerd met je verjaardag, wel wat anders als in Nederland, jullie verblijf in Afrika haat naar het einde maar wat hebben jullie veel meegemaakt! Blijde en droeve dingen leuk om te lezen! We horen wel wanneer jullie weer in Nederland zijn! We wensen jullie verder nog een goede tijd in Afrika! Groeten ons!
  3. Jan Meulmeester:
    26 juni 2020
    Hoi Lies en Anja. Weer mooi om te lezen. Zet ons weer op ons nummer wat zorgen aangaat. Mocht ik iets kunnen betekenen voor jullie in welke vorm dan ook laat het weten. Ook Margreet zou trots op jullie zijn. Wij wilden het, maar jullie doen het. Groetjes Jan