Kleine dingen die het doen

21 februari 2020 - Zomba, Malawi

Het zijn de kleine dingen die het doen, wat hebben we dat vaak gedacht in afgelopen weken.

We genieten enorm van  die kleine prachtige dingen die we hier meemaken en die zo groot voelen.

Zo dachten we vorige week dat Lies haar schoenen weggegooid zouden moeten worden maar nee, er was hier iemand die raad wist. De zool was er af maar is nu door iemand vastgenaaid en ze kan er nu weer mee vooruit.

We hadden vanuit Nederland bellenblazen meegekregen voor hier en wat een feest was dat zeg, We moesten de kinderen eerst leren hoe ze werkten en toen kregen ze er zelf 1, ze konden het bijna niet geloven zo trots waren ze erop. En zoals alles werd ook het gebruik van de bellenblaas gedeeld met kinderen die er geen hadden.

De kinderen willen soms even aan je huid voelen, zouden blanke mensen echt hetzelfde aanvoelen als zij? Ook zijn er kinderen die nog niet vaak een blanke hebben gezien zijn soms bang voor ons.

De kinderen spelen vaak zonder speelgoed maar vermaken zich prima. Sommige zijn echt creatief en maken van allerlei weggegooid afval iets. Zo zagen we een jongetje die van allerlei ijzerdraad en dopjes een vrachtwagen had gemaakt. Met een stokje kon hij hem zelf nog besturen ook. Hij was zo trots dat wij er een foto van wilde maken.

Nu we inmiddels wat woorden in lokale taal kunnen, kunnen we een klein gesprekje beginnen met de mensen hier, dit vinden ze erg leuk. En dan maar hopen dat ze niet teveel gaan vragen want onze woordenschat is beperkt.

Er wordt goed voor ons gezorgd. Onze huismoeder Lizzie denkt aan alles. Zo kwam ze zelfs een paraplu brengen bij de douche, zodat wij droog de oversteek naar het huis konden maken. Het is momenteel regenseizoen waardoor er soms grote buien vallen. Dan voel je soms in de nacht ineens een druppel op je voet omdat ons dak niet helemaal waterdicht is. Gelukkig blijft het bij ons af en toe maar we zien hier ook soms daken  van huizen waar het water bij harde buien naar binnen stroomt. Overdag is het vaak warm en zonnig, de buien vallen meestal in de nacht.

En wat is prachtiger dan s’avonds buiten onder een geweldige sterrenhemel, je tanden te poetsen en omhoog kijken. En te bedenken wat heerlijk dat deze kleine dingen zo groot voelen.

En al jaloers inmiddels?;)

Tot volgende week weer

1. Louis en Plonie:
    21 februari 2020
    Wat een leuke foto’s en blijde gezichten van kinderen! Heel leuk om met jullie mee te reizen! Groeten Ons!
  2. Roos:
    21 februari 2020
    Ahhh Liesbeth wat geweldig leuk die bellenblazen😘😘!!
  3. Jaap Conijn:
    21 februari 2020
    Geweldig wat die kinderen weer ervaren! En zoveel plezier dat ze hebben!
  4. Angelique Benny teta:
    23 februari 2020
    Annie mis jou op de foto’s ....
    je word gemist hier ...
    heerlijk bezig met die kids
    Geweldig
  5. Cora Ras: