Land vol verassingen

20 april 2020 - Lilongwe, Malawi

Malawi, Land vol verrassingen soms fijn soms minder fijne verrassingen maar altijd is het net anders dan we vooraf verwachten.

Zo waren we afgelopen week bij de  immigratie dienst voor een nieuw stempel in ons paspoort. Omdat de andere bijna verliep. Toen we daar kwamen was er 1 man met verkeerde been uit bed gestapt en begon tegen ons te schreeuwen dat we het Corona daar brachten en dat we online moesten aanvragen. Dit hadden we eerder als eens geprobeerd maar die site werkte niet. Dus wij maar rustig blijven en ook die man werd daarna weer rustiger maar bij minste of geringste begon hij weer te schreeuwen. Naja na anderhalf uur stonden we buiten, al zwetend door de spanning maar we hadden ons papiertje.

Anja moest van de week naar de tandarts hier en ook dit ging weer anders dan verwacht. Was een nette praktijk en vriendelijke tandarts. Had consult, twee foto s, een antibiotica kuur en pijnstillers. Totale kosten 13 euro. Sja dat zouden ze in Nederland ook wel eens kunnen doen voor die prijs.
En de taxi naar de tandarts was een Tuktuk. Zo bijzonder tandartsbezoek maak je in Nederland nooit mee.

En wat nog wel de meest bijzondere verrassing was is dat de lockdown die ze hier hadden afgegeven met een week is verzet en misschien zelfs helemaal van de baan is.
Woensdag kregen we het bericht dat Malawi per 18 april voor drie weken in lockdown zou gaan tegen verspreiding van het Corona virus. Maar de regels waren totaal niet duidelijk, wat mocht nu wel en wat niet? Zo waren er bijvoorbeeld sommige markten en supermarkten die open mochten blijven maar hoe je er moest komen was niet over nagedacht want het was verboden om over straat te gaan. Voor de mensen hier betekende deze lockdown nog meer armoede en honger. Zij zijn totaal afhankelijk van wat ze dagelijks op de markt of langs de straat verkopen en hebben geen geld om voor drie weken eten in te slaan wat ook zou bederven omdat ze geen koelkast en vriezer hebben. En ook zouden mensen dan niet meer naar hun werk kunnen en geen werk is hier ook geen inkomen. Omdat er veel protest demonstraties waren is de lockdown nu met een week verzet en wordt er later gekeken hoe verder.

Afgelopen week zijn we een paar dagen wezen helpen op een project waar weeskinderen dagopvang en eten krijgen. Deze kinderen wonen in pleeggezinnen maar doordat deze zo arm zijn krijgen de kinderen een maaltijd op het project. We hebben met hen een spelletjesdag gedaan met rennen, springtouwen, kegelen, en andere spelletjes. Kinderen waren erg enthousiast. En daarna een kleurplaat kleuren. Blijft bijzonder om te zien hoe blij ze zijn met een kleurplaat. Ze wilden graag dat we ze aan de muur ophingen bij het project. Ze waren er zo trots op. Zie de foto’s om de zien hoe prachtig deze muur is geworden.

Ook zijn we nog op het project met de jongens uit de gevangenis geweest, om hun nog instructie te geven over het Corona virus. Er heerst hier veel onwetendheid over het virus. Hoe kun je het krijgen, en wat zijn de symptomen? En aan de andere kant zeggen mensen ook dat ze in Afrika wel ergere dingen hebben meegemaakt dan dit virus en daarmee bedoelen ze, hongersnood, tbc, hiv en aids, ebola enz. Voor ons stof tot nadenken, tuurlijk zijn we voor maatregelen maar die moeten dan ook haalbaar zijn. Door de gesprekken die we hierover met lokale mensen hebben snappen we ook beter de cultuur en die blijft boeiend.

tot volgende week weer

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Louis en Plonie:
    20 april 2020
    Wat een leuke dingen doen jullie met de kinderen! Doen jullie dat met handen en voetentaal? Dat zou ik het grootste probleem vinden!
    Oma van Keulen doet 2x per week Skypen met Ria een mensje van 101 en dan Skypen de wonderen zijn de wereld nog niet uit dat zie! Het ga jullie goed en tot de volgende keer maar weer! Groeten Louis en Plonie
  2. Jan Meulmeester:
    20 april 2020
    Wat leuk Liesbeth jij als Tuktuk chauffeur.
    Gelukkig kunnen jullie zo,n ambtenaar aan door jullie kalme optreden. Je hebben het niet makkelijk maar dat wisten jullie. Voor mij zijn jullie ook helden zoals we nu in NL praten over mensen in de zorg. Geniet en werk met passie. Groetjes Jan
  3. Roos:
    20 april 2020
    Wat een indrukwekkende zaken maken jullie mee. Hoe simpel het hier lijkt om iets te regelen terwijl je er daar mogelijk een hele dag over doen.
    Ik denk dat je daar maar al te goed beseft wat het leven inhoud. Je leeft daar ipv herleeft te worden.
    Zoveel dankbaarheid voor wat jullie ze te bieden hebben. Chapeauw ladys!! Veel wijsheid en werkplezier!😘
  4. Petra Kraaijvanger:
    20 april 2020
    Leuk om weer wat te lezen over jullie belevenissen. Jullie maken heel wat mee.
    Hopelijk geen lockdown voor de mensen daar. Jullie zouden dan ook niet meer naar buiten kunnen om te helpen.
    Veel werk plezier.
    Groetjes, Petra.
  5. Cora:
    21 april 2020
    Wat indrukwekkend weer allemaal. En jeetje Annie ik ben hier al zo bang voor de tandarts en dan moet jij er daar naar toe.
    Een mooie muur met al die tekeningen.
    Liefs vanuit Barendrecht,