Geen privacy in Malawi😉

15 mei 2020 - Lilongwe, Malawi

Daar zijn we weer, weer een week voorbij en als we terugkijken vliegt de tijd enorm. We zijn inmiddels al weer drieënhalve maand in Malawi . En wat genieten we er nog steeds elke dag van.

Op het project waar we afgelopen weken hebben gewerkt hadden ze 7 puppy s van twee honden. Twee zijn er al wat groter en 5 nog maar paar weken oud. De twee grotere volgen ons overal waar we heen gaan.

Zelfs als je naar het toilet moet.
wat daar niet meer dan een gat in de grond is met een muurtje eromheen. Heb je al je aandacht nodig om precies boven het gat te blijven hurken, staat er ineens een hondje naast je. Of ben je rustig aan het douchen (lees met een bekertje water over je heen gooien) staan er ineens twee hondjes naar je te staren. Ach ja Afrika en privacy, het gaat niet altijd goed samen maar wij zien vooral er de lol wel van in.

We hadden van de week een plan bedacht voor de kinderen van het project. Omdat de scholen gesloten zijn hebben deze kinderen weinig te doen en vervelen ze zich enorm. Het thuisonderwijs zoals jullie dat in Nederland hadden hebben ze hier niet en dus leren ze momenteel niets. Bij het project kwamen er elke dag moeders om pinda’s te pellen en deze namen dan hun kinderen mee. We dachten dat het leuk zou zijn om met deze kinderen in de ochtend een programma te doen waarbij ze iets zouden leren en iets zouden knutselen. Het begon met 20 kinderen maar zodra deze van het plan hoorden gingen deze direct hun vriendjes halen en zo zaten we binnen een uur met 90 kinderen. Allemaal blij dat er iets gedaan werd.
We hebben hen op kinderniveau uitgelegd wat Corona is en dat het belangrijk is om veel de handen te wassen en niet meer te hoesten in handen of soms zonder hand voor mond. Nee voortaan is dat de elleboog. Ze hadden goed geluisterd en konden vertellen wat ze gehoord hadden.
Daarna het verhaal verteld hoe een vlinder vanuit een cocon een prachtige vlinder werd. Deze vlinder hebben we gemaakt van ijsstokjes. Voor veel kinderen was het knutselen totaal iets nieuws en ze vonden het geweldig.  Aan het einde van de morgen gingen ze allemaal blij weer naar huis. Aangezien de groep eigenlijk te groot is en dit niet mag volgens de regering nu met Corona gaan we volgend week de groep in tweeën splitsen. In ochtend te kleinsten en in middag de grotere. Gelukkig hebben we een juf die ons vertaald en helpt met het programma.

Met elkaar zorgen we voor een leuke ochtend voor de kinderen en hopen dit voorlopig nog te kunnen blijven doen.

Tot volgende keer weer.

liefs

1. Jaap Conijn:
    15 mei 2020
    Jullie zijn nog steeds goed bezig dames! Top hoor!
  2. José:
    15 mei 2020
    Ik heb ook instuiven gedaan en had de eerste keer 90 kinderen en de tweede keer kwamen er 120 kinderen. Helemaal geweldig hoe enthousiast ze zijn dat ze mogen knutselen.
    Nog veel plezier daar.
  3. Jan Meulmeester:
    16 mei 2020
    Geweldig om te lezen. Ook weer back to basic.
    Geniet er maar van de regeltjes hier zijn streng.