Geen lockdown

4 mei 2020 - Lilongwe, Malawi

Wat we niet verwachten gebeurde toch afgelopen woensdag.
Er werd geen lockdown afgekondigd maar wel allerlei andere zinvolle maatregelen zoals hygiëne maatregelen, advies om afstand te houden, quarantaine afdelingen geopend, medisch personeel bijgeschoold enz.
Er zijn nu ongeveer 35 besmettingen waarvan 3 overleden en 10 zijn hersteld vanaf 1 april. Het groeit gelukkig niet zo explosief zoals dat in Nederland gebeurde.
Afgelopen weken hebben we vaak nagedacht over het verschil in omgaan met het virus hier en in Nederland. Zo totaal anders maar aan beide kanten zitten goede dingen. Je kunt merken dat ze hier echt al veel erge dingen hebben meegemaakt en reageren daarom niet in paniek bij het horen van slechte berichten. Ze gaan door waar ze mee bezig zijn, doen zo goed als mogelijk wat ze kunnen om dingen te voorkomen maar hebben het er ook amper over. Ze hebben vaak ook geen radio/tv waardoor je ook niet hele dagen met slecht nieuws geconfronteerd wordt. De hygiene maatregelen worden aan mensen meegedeeld door met een jeep en megafoon langs te rijden en het zo om te roepen. Waar in Nederland mensen wc-papier en andere dingen gingen hamsteren moeten de mensen hier daar erg om lachen. Wc papier hamsteren, waarom dat dan?? hebben die mensen in Nederland geen oude kranten of bananenbladeren om in uiterste nood te gaan gebruiken?? Nee hamsteren beginnen ze hier niet aan. Daar is simpelweg geen geld voor en waarom zou je al zo ver vooruit kijken, ze leven hier meer bij de dag. En waar in Nederland de kerken gesloten zijn besloot juist  de kerk tegenover ons huis om ook zelfs snachts een dienst te organiseren. Nee niet 1 van anderhalf uur maar gewoon 1 van savonds negen tot smorgens vijf. Een kerkdienst betekend hier vooral veel mensen, muziek en hard volume dus je begrijpt dat was weinig slapen die nacht. Ja we houden van de kerk maar moet dat nou zo lang en hard en op dat tijdstip??
Bij ons in de supermarkten hebben we ook anderhalve meter strepen gekregen en worden winkelwagentjes ontsmet. Ook hangen er overal alcohol pompjes om je handen te ontsmetten.
Ja ze doen hier echt hun best en doordat zij rustig blijven voelen wij ook geen paniek.

Wij gaan nu voornamelijk naar 1 project waar we de laatste weken waren kijken of het wat was voor vrijwilligers. Het is zeker wat voor vrijwilligers maar vooral voor hen die van primitief, en van werken in de natuur houden.
Wij genieten hier enorm, blijven er slapen omdat het een eind van ons vrijwilligers huis is en helpen mee waar nodig. Zo hebben we afgelopen week een bijenkast gemaakt van bamboe. Angela de projectleider had dit gezien op internet en hadden op het project veel bijen. Dus nu een kast gemaakt zodat ze daar in de toekomst honing uit kunnen halen en kunnen verkopen. Leuk om te doen als je van vieze handen houd want de binnenkant werd dichtgesmeerd met modder. En nu op een schaduwrijke plek hangen en laat de bijen maar komen.  Ook hielpen we bij het pellen van mais waar ze later maispap van kunnen maken voor de kinderen van de school.
Er is daar voldoende te doen de komende weken dus gaan we elke week een aantal dagen ernaartoe.

Sommige dingen maak je alleen hier mee en dat is waarom we zo van Afrika houden. Afgelopen week waren we in de supermarkt op zoek naar koffie. Komt daar ineens een man met een levende kip in zijn armen langs ook op zoek naar boodschappen. Alsof het de normaalste zaak is om gewoon een kip mee naar de supermarkt te nemen. In veel supermarkten in Nederland mag je met je hond niet naar binnen maar zouden ze miss een kip wel goed vinden??
we blijven het leuk vinden om te horen wat jullie van onze verhalen vinden of hebben jullie andere vragen plaats gerust een reactie.

liefs uit Malawi

tionana! Tot ziens

1. Louis en Plonie:
    5 mei 2020
    Wat een gewaarwording een kip meenemen om je boodschappen te doen! Ik ben blij dat ze dat hier niet doen zou niet op m’n gemak zijn! Wat betreft het coronavirus, er zijn hier mensen waar niemand in huis welkom is (ook geen kinderen) gaan ook niet bij de kinderen op bezoek, wij hebben daar geen moeite mee, we gaan vanmiddag bij Lotte op verjaardag en blijven eten! Toch voor Lotte een feest!
    Morgen hopen we te verhuizen naar onze “zomer residentie” Aagtekerke! Het ga jullie goed! Een hartelijke groet uit een zonnig en winderig Middelburg!