1e week

17 februari 2020 - Zomba, Malawi

Daar zijn we weer.

Maandag zijn we begonnen op het project. Heel bijzonder om te zien dat alle mensen met wie we samenwerken dit vrijwillig doen en hier dus niet voor betaald worden.

Het is een project waarbij we in verschillende groepen langs mensen gaan met hiv, gehandicapten en oudere, zieke mensen.
We halen emmers water bij de pomp en natuurlijk moeten we die op het hoofd terug dragen zoals de echte Afrikanen doen. Gelukkig worden we nog een beetje gespaard en worden onze emmers nog niet helemaal tot rand gevuld.

Ook helpen we met de was, handwas wel te verstaan. We lopen met mand met was naar een stromend water en wassen maar. Inzepen, inwrijven en uitspoelen. Ongelooflijk hoe in soms bruin water de was schoon wordt.

Voor een oude man die halfzijdig verlamd was hebben we hout gehakt zodat hij hout heeft om te koken.

En natuurlijk kan het werken soms praktischer want soms lopen we vijf kilometer en helpen 1 iemand en gaan weer vijf kilometer terug lopen. Wij zouden denken help er gelijk meerdere in de buurt als je er toch ben maar ach het is Afrika en dit moet het ook vooral blijven. Het is in ieder geval heerlijk ontspannen en de wandelingen door het mais zijn gezellig. We zingen wat, kletsen wat en eten wat.

En natuurlijk hebben we ook tijd om de omgeving te verkennen. Zo zijn we zaterdag naar het Zomba plateau geweest vanwaar je een prachtig uitzicht had over heel Zomba de voormalige hoofdstad van Malawi. Het eerste stuk de berg op werden we gebracht achterop een brommer. En ja hier kon je ook weer samen achterop dus met drieën op 1 brommer. En daarna hebben we 15 km gelopen omhoog naar het plateau. Puuuu die hebben we wel gevoeld in onze benen maar het was daar boven prachtig.

Zo genieten we elke dag weer van het prachtige land en de zeer vriendelijke mensen.

Bedankt voor alle leuke reacties!

ps. En mocht er nog iemand in de buurt komen... lies haar sandalen (Teva’s) hebben het begeven. De vele kilometers door zand, modder water en door de bergen vragen veel van onze schoenen. Dus nieuwe sandalen zijn welkom en jullie ook uiteraard;)

Tionana (tot volgende keer)

1. Louis en Plonie:
    17 februari 2020
    Wat fijn dat jullie dit allemaal kunnen doen en gelijk kunnen genieten van het Afrikaanse land! Groeten Louis en Plonie.
  2. Arpad backx:
    17 februari 2020
    wat zijn dat mooie en super ervaringen
  3. Angelique Benny teta:
    24 februari 2020
    Heb mw p je foto’s laten zien , vond het geweldig en was super geïnteresseerd