Eerste dagen Malawi

8 februari 2020 - Zomba, Malawi

Daar zijn we weer.

We hadden afgelopen dagen geen internet en weinig stroom dus vandaar dat jullie even moesten wachten op bericht van ons.

We zijn hier nu een paar dagen en we genieten enorm.

Vanuit het luxe Nederland naar een totaal andere cultuur. Zoveel contrast maar het lijkt inmiddels al of we nooit anders gewend zijn.

We wonen in een huisje met een huismoeder die ons erg verwend. Ze maakt heerlijk eten van het weinige wat ze heeft. Ze maakt schoon. Ze zorgt voor warm water zodat we kunnen douchen. Want ja zoals we ook in Kenia gewend waren, die douche is niet meer dan een grote teil water en een bakje erin waarmee je het water over je heen kan gooien. Maar daar wordt je snel handig mee.
Voor het toilet hebben ze zelfs voor de vrijwilligers een soort toilet van beton gemaakt zodat je rustig kunt gaan zitten. Je hebt in douche en toilet een geweldig uitzicht over de omgeving door al de gaten in muur maar het heeft zeker iets bijzonders.

We merken wel ons ons heen dat er heel veel armoede is in Malawi.
En ook de taal is lastig. De meeste mensen kunnen geen Engels wat het lastig maakt om te communiceren. Dus voor ons nu veel oefenen om de taal (chichewa) onder de knie te krijgen.

We zijn inmiddels al aan veel mensen voorgesteld en ook dit gaat op z’n Afrikaans. Je kunt niet iemand gedag zeggen en doorlopen, nee ze willen weten hoe het gaat, waar je vandaan komt er waar je naartoe gaat. Maar gelukkig is tijd hier niet het probleem. We hebben alle tijd voor die kleine gesprekjes.

We hebben kennis gemaakt op het project en werden hier warm onthaald. We hebben zin om maandag te starten met het meehelpen op het project.

We zullen proberen er nog wat foto s bij te plaatsen maar kan zijn dat dit niet lukt door het slechte bereik van internet.

ps. Het kan zijn dat de mails in de ongewenste e-mail terecht komen. Dus ook daar even kijken als je op de hoogte wil blijven.

Groetjes uit een prachtig Malawi

1. Jaap Conijn:
    8 februari 2020
    Rustige start dus. Succes verders en groeten aan Lizzie en Lewis.
  2. Jan Meulmeester:
    8 februari 2020
    Geweldig zo'n cultuur omslag. Moesten we meer doen in ons over verzorgde land.
  3. Louis en Plonie:
    Leuk om te lezen!
    Een goede tijd en tot schrijfs!
    Groeten Louis en Plonie
  4. Conny:
    9 februari 2020
    Dag lieve meiden, goed om van jullie te horen , wat ziet het er weer vertrouwd afrikaans uit , ben jaloers ! Liefs Conny & Menno
  5. Yolanda:
    10 februari 2020
    Leuk om zo jullie avonturen te kunnen volgen.
    Geweldig, die verhalen en foto’s.
    Wat een andere wereld.
    Ik kijk nu al uit naar het volgende verslag.

Veel plezier in Malawi dames.

Xxx
    Yolanda