Sportdag

14 maart 2020 - Zomba, Malawi

Maandag sportdag. Het hele weekend zagen we al kinderen oefenen met elkaar om te hinkelen, hardlopen en springen als een kikker. En dat was te duidelijk te zien maandag want veel kinderen konden het beter als vrijdag daarvoor.
Naast die drie dingen hadden we ook nog een balspel waarbij ze een bal in tonnen moesten gooien en uiteraard hoorde er ook een typisch Nederlands ding bij en dat was snoepjehap. De kinderen en de juf en meester vonden het geweldig en deden enthousiast mee. En wij genoten enorm samen met Bas een nieuwe vrijwilliger.
Op het einde hadden we drie prijzen, een schrift met potlood. Ze waren er enorm trots op. En bij het naar huis gaan kreeg elk kind een loom armband die gemaakt door neefje en nichtjes van Liesbeth. Voor ons zoon klein ding maar voor hun zoon grote schat.

De eerste mais is hier al goed en dus helpen we mee met oogsten en het mais van de kolf halen. Gezellig met elkaar bij iemand thuis. Dat vinden we altijd erg leuk omdat we dan zien hoe mensen leven en de kinderen die er zijn vinden het een feest als we komen. Al schrokken we afgelopen week wel bij het zien van een jongetje die vaak met ons mee ging maar zich erg had verbrand aan hete thee. Dat gebeurd hier nog wel eens door de open vuurtjes, hete pap en thee. Gelukkig zorgde de moeder goed voor haar zoon en gisteren  zijn we nog bij hem wezen kijken en zagen de wonden er al stuk beter uit. Het zullen littekens blijven voor heel zijn leven.

Wat ons ook opvalt hier in Malawi is dat veel mensen bloemen en mooie planten in potten bij hun huis hebben. In allerlei potten en oude pannen zetten ze stekken en ziet er gezellig uit.

Via de app horen we over het Corona virus in Nederland en welke maatregelen genomen zijn daar. Blij om te weten dat er een God is die alles in de hand heeft waar het in mensen ogen uit de hand lijkt te lopen. Al begrijpen wij uiteraard ook niet alles. Hier zijn er nog geen gevallen bekend maar ze hebben ons gevraagd om er volgende week een voorlichtingsbijeenkomst over te houden en willen we graag doen. Voor onze lieve collega’s in de zorg, hou het hoofd koel waar er veel bij jullie neerkomt.

Momenteel hobbelen we in de auto onderweg naar Lake Chilwa. We hebben afgelopen weken goed kunnen oriënteren waar we het sponsorgeld van jullie aan kunnen besteden, volgend week hier meer over.

oh ja we vergeten bijna nog te vertellen dat onze malawi familie is uitgebreid met een klein schaapje. Anja als boerendochter voelt zich hier helemaal thuis tussen al die beesten.

lieve groetjes van ons

1. Louis en Plonie:
    14 maart 2020
    Wat fijn dat jullie zo goed bezig zijn en wat voor gewoon is daar erg bijzonder is!
    Voor morgen een goede zondag! voor ons wordt het een bijzondere dag nav het coronavirus!